Monday, March 19, 2007

 
Przedimek


Przedimek nieokreślony: a, an -
oznacza (jakiś, pewien), zwykle nie tłumaczone . Używamy w 1. poj. dla określenia istot żywych oraz przedmoiotów bliżej nam nie znanych, lub takich o których mowa jest po raz pierwszy.

A - występuje przed rzeczownikiem policzalnymi zaczynającymi się od spółgłoski, np. a car (samochód), a table (stół)

AN - występuje przez rzeczownikami policzalnymi zaczynającymi ię od samogłoski, np. an apple (jabłko), an artist (artysta)

Uwaga! Pryedimki a, an nie posiadaj licybz mnogiej. Dlatego rzeczownikil.mn. występują samodzielnie, bądz poprzedzone są wyrazami:

some - (kilka, jakieś, trochę) w zdaniach twierdzących
any - (kilka, jakieś, trochę) w zdaniach pytających i przeczących

przykłady

L.poj

I've got a pen. (mam pióro.)
Have I got a pen? (czy mam pióro?)
I haven't got a pen. (nie mam pióra)


L.mn.

I've got (some) pens. (mam kilka piór.)

Have I got (any) pens? (Czy mam jakieś pióra?)
I haven't got (any) pens. (Nie mam żadnych piór).


Przedimek określony: the - występuje przez rzeczownikami policzalnymi i niepoliczalnymi. Oznacza (ten, ta, tamci, tamte). Używamy go zarówno w l.poj. jak i w l.mn. dla określenia istot żywywch i przedmiotów, które są nam w pewien sposób znajome, takie o których była już mowa wcześniej.

przykłady:

This is a house ( to jest jakiś dom)

The house is big ( ten dom jest duży)


Przeimek "zerowy" - (czyli brak przedimka). Występuje gdy mówimy o rzeczach lub pojęciach w sensie ogólnym, nie odnosimy się do konkretnej sytuacji:

a) przy rzeczownikach policzalnych w liczbie mnogiej np.: I like bananas. (lubię banany.)
b) przy rzeczownikach niepoliczalnych np.: I enjoy listening to music. (uwielbiam słuchać muzyki.)





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Subscribe to Posts [Atom]