tag:blogger.com,1999:blog-91300265612054290082024-02-08T05:56:49.029-08:00Nauka angielskiegoNauka angielskiego dla każdego!Unknownnoreply@blogger.comBlogger17125tag:blogger.com,1999:blog-9130026561205429008.post-59133124291231911252008-04-07T06:13:00.001-07:002008-04-07T06:16:42.370-07:00Dni tygodnia w angielskim (days of the week)Monday - poniedziałek<br />Tuesday - wtorek<br />Wednesday - środa<br />Thursday - czwartek<br />Friday - piątek<br />Saturday - sobota<br />Sunday - niedziela<br /><br />Uwaga: dni tygodnia w angielskim zawsze piszemy z wielkiej litery.<br /><br />Przykłady:<br />I'm visiting my friend on Thursday<br /><br />My grandmother always goes to church on SundaysUnknownnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9130026561205429008.post-57730751431733238722008-01-06T06:40:00.000-08:002008-01-06T07:28:35.286-08:00Present Perfect - czasy angielskieStosujemy do wyrażania czynności, które nastąpiła w bliżej nieokreślonej przeszłości, ale jej skutki są w teraźnieszości. Tego czasu używamy również, gdy czynnoścć zaczęta w przeszłości trwa do chwili obecnej.<br /><br />Operatory: [have i has] (3 os. l.poj)<br /><br />Określenia czasu:<br /><br />a) występują między operatorem a imiesłowem biernym (np.: I have never been to Africa. Czy kiedykolwiek byłeś w Afryce?)<br />already - już<br />just - właśnie<br />ever - kiedykolwiek<br />never - nigdy<br /><br />b) na początku lub na końcu zdania ( np.:Have you visited your mother yet? Czy już odwiedziłeś swoją matkę?)<br />lately - ostatnio<br />so far- dotychczas<br />yet - już (zd. pytające)<br />yet - jeszcze (zd. przeczące)<br /><br />since + punkt poaczątkowy czynności (since Monday)<br />for + okres trwania (for two weeks)<br /><br />Przykłady:<br />zd. twierdzące: (Podmiot + operator + imiesłów bierny + reszta orzeczenia).<br />I have just bought many interesting books (Właśnie kupiłem wiele interesujących książek.)<br />I have been here for an hour. (Jestem tu od godziny)<br /><br />Zd. przeczące: (dodajemy wyraz "not" do operatora).<br /><br />(haven't)<br /><br />I have not bought any interesting books. (Nie kupiłem żadnych interesujących książek.)<br /><br />Zd. pytające: ( operator + podmiot + imiesłów bierny + reszta orzeczenia).<br /><br />Has she cooked dinner yet? (Czy ona ugotowała obiad?)Unknownnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9130026561205429008.post-45516938847943979752007-03-19T09:26:00.000-07:002007-03-19T11:04:18.579-07:00<span style="font-weight: bold;">Przedimek<br /><br /><br />Przedimek nieokreślony: a, an - </span>oznacza (jakiś, pewien), zwykle nie tłumaczone . Używamy w 1. poj. dla określenia istot żywych oraz przedmoiotów bliżej nam nie znanych, lub takich o których mowa jest po raz pierwszy.<br /><br />A - występuje przed rzeczownikiem policzalnymi zaczynającymi się od spółgłoski, np. a car (samochód), a table (stół)<br /><br />AN - występuje przez rzeczownikami policzalnymi zaczynającymi ię od samogłoski, np. an apple (jabłko), an artist (artysta)<br /><br />Uwaga! Pryedimki a, an nie posiadaj licybz mnogiej. Dlatego rzeczownikil.mn. występują samodzielnie, bądz poprzedzone są wyrazami:<br /><br />some - (kilka, jakieś, trochę) w zdaniach twierdzących<br />any - (kilka, jakieś, trochę) w zdaniach pytających i przeczących<br /><br />przykłady<br /><br />L.poj<br /><br />I've got a pen. (mam pióro.)<br />Have I got a pen? (czy mam pióro?)<br />I haven't got a pen. (nie mam pióra)<br /><br /><br />L.mn.<br /><br />I've got (some) pens. (mam kilka piór.)<br /><br />Have I got (any) pens? (Czy mam jakieś pióra?)<br />I haven't got (any) pens. (Nie mam żadnych piór).<br /><br /><br />Przedimek określony: the - występuje przez rzeczownikami policzalnymi i niepoliczalnymi. Oznacza (ten, ta, tamci, tamte). Używamy go zarówno w l.poj. jak i w l.mn. dla określenia istot żywywch i przedmiotów, które są nam w pewien sposób znajome, takie o których była już mowa wcześniej.<br /><br />przykłady:<br /><br />This is a house ( to jest jakiś dom)<br /><br />The house is big ( ten dom jest duży)<br /><br /><br />Przeimek "zerowy" - (czyli brak przedimka). Występuje gdy mówimy o rzeczach lub pojęciach w sensie ogólnym, nie odnosimy się do konkretnej sytuacji:<br /><br />a) przy rzeczownikach policzalnych w liczbie mnogiej np.: I like bananas. (lubię banany.)<br />b) przy rzeczownikach niepoliczalnych np.: I enjoy listening to music. (uwielbiam słuchać muzyki.)Unknownnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9130026561205429008.post-26235805767654698282007-01-29T06:48:00.000-08:002007-03-22T08:42:10.008-07:00Present Simple - Czasy angielskieStosujemy do wyrażania czynności powtarzających się, wykonywanych zawsze lub wtedy, gdy mówimy o uczuciach, zamiłowaniach.<br /><br /><span style="font-weight: bold;">Operatory:</span> [does] (3 os.l.poj.) i [do] (występuje w zdaniach pytających i przeczących).<br /><br /><span style="font-weight: bold;">Określenia czasu:</span><br /><br />Różne określenia czasu mogą występować w innych miejscach:<br /><br />always - zawsze<br />usually - zwykle<br />often - często<br />sometimes- czasami<br />never - nigdy<br /><br />Te określenia czasu znajdują się między podmiotem a czasownikiem. Natomiast złożenia z wyrazem "every" występują na końcu lub na początku zdania, np.:<br /><br />every day (week, month) - codziennie (co tydzień, co miesiąc)<br /><br />Przykłady:<br /><span style="font-weight: bold;">Zdania twierdzące:</span> (podmiot + czasownik głowny + reszta orzeczenia).<br />We like playing tennis. (Lubimy grać w tenisa.)<br />I always get up at 7. (Zawsze wstaję o 7.)<br />She cooks very well. (Ona gotuje bardzo dobrze.)<br /><br />UWAGA! W 3 osobie l.poj. w zdaniach twierdzących dodajemy końcówki -s lub -es.<br /><br /><span style="font-weight: bold;">Zdania przeczące: </span>(dodajemy wyraz "not" do operatora)<br />(don't)<br />We do not like playing tennis. (Nie lubimy grać w tenisa.)<br />(doesn't)<br />She does not cook very well. (Ona nie gotuje bardzo dobrze).<br /><span style="font-weight: bold;"><br />Zdania pytające: </span><span>(operator + podmiot + czasownik głowny + reszta orzeczenia).<br /><br />Następuje inwersja, czyli zamiana miejsc operatora i podmiotu.<br /><br /></span><span>Do we like playing tennis? (Czy lubimy grać w tenisa.?<br />Dos she cook very well. (Czy ona gotuje bardzo dobrze?)</span><span style="font-weight: bold;"><br /></span>Unknownnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9130026561205429008.post-46743482080941670552007-01-29T05:32:00.001-08:002007-03-22T08:38:44.564-07:00Present Continuous - Czasy angielskieStosujemy do wyrażania czynności odbywającej się w chwili mówienia lub gdy chcemy określić czynność, która zostanie wykonana w niedalekiej przyszłości (należy dokładnie określić moment wykonania danej czynności).<br /><br /><span style="font-weight: bold;">Określenia czasu:</span><br />today - dzisiaj<br />tonight - dziś wieczorem<br />this morning - tego ranka<br />this week - w tym tygodniu<br />this month (year) - w tym miesiącu (roku)<br />now - teraz<br />at present - obecnie<br /><br /><span style="font-weight: bold;">Operatory:</span> am, is, are (odpowiednia forma "be")<br /><br /><span style="font-weight: bold;">Zdania twierdzące:</span> [Podmiot + operator + (czasownik główny + -ing) + reszta orzeczenia].<br />The cat is sleeping now. (Kot teraz śpi.)<br />He is coming tomorrow. (On przychodzi jutro.)<br />I'm having a lunch today. (Mam dzisiaj lunch.)<br /><br /><span style="font-weight: bold;">Zdania pytające: </span>[Operator + podmiot + (czasownik główny + -ing) + reszta orzeczenia].<br />Stosujemy inwersję, czyli zamianę miejsc podmiotu i operatora.<br />Is the cat sleeping now?<br />Is he coming tomorrow?<br /><br /><span style="font-weight: bold;">Zdania przeczące:<br /></span>Dodajemy wyraz <span style="font-weight: bold;">"not"</span> do operatora:<br />is + not, are + not<br />Co można zapisać:<br />isn't, aren't<br /><br />The cat is not sleeping now. (Kot nie śpi teraz.)<br />He is not giving a speech tomorrow. (On nie będzie wygłaszać mowy jutro.)Unknownnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9130026561205429008.post-3023854445110643422006-12-20T08:42:00.001-08:002006-12-20T09:27:18.062-08:00Rzeczownki policzalne i niepoliczalne1. Rzeczowniki policzalne<br /><br />(L.poj) There is a picture. (Jest jakiś obraz.)<br /><br />Is there a picture? (Czy jest jakiś obraz?)<br /><br />There isn't a picture. (Nie ma obrazu.)<br /><br />(L.mn.) There are some pictures. (Są jakieś obrazy.)<br /><br />Are there any pictures? {Czy są jakieś obrazy'7) There aren't any pictures. (Nie ma obrazów.)<br /><br />2. Rzeczowniki niepoliczalne<br /><br />(L.poj) There is some water. (Jest trochę wody.)<br /><br />Is there any water? (Czy jest trochę wody?)<br /><br />There isn't any water. (Nie ma wody.)<br /><br />Uwaga! Rzeczowniki niepoliczalne nie posiadają liczby mnogiej.Unknownnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9130026561205429008.post-80158906269586912522006-12-20T08:24:00.001-08:002006-12-20T09:24:38.503-08:00Rzeczwoniki w dopełniaczu<p><span>Forma dzierżawcza z <span style="font-weight: bold;">'s /s'</span> oraz z <span style="font-weight: bold;">of.</span></span></p><p><span>W języku angielskim forma dzierżawcza rzeczownika odpowiada na pytanie:</span></p><p><span><span style="font-weight: bold;">Czyj? -a? -e?</span> i występuje w postaciach:<br /><br />a) rzeczownik + 's:</span></p><p><span>- dla rzeczowników w 1. <b>poj.</b>, które są nazwami <u>ludzi</u> lub <u>zwierząt.</u></span></p><p><span>pies <b>Kasi</b></span><span><b> </b></span><span><b>- Kate's </b>dog</span></p><p><span><b><i>(Co?) (Czyj?) (Czyj?) (Co?)<br /></i></b></span><span><b><i></i></b></span></p><p><span>- dla rzeczowników w 1. <b>mn.</b>, które są nazwami <u>ludzi</u> lub <u>zwierząt</u>, a które <b>nie </b>są zakończone <b>w </b>1. <b>mn. na -s.</b></span></p><br /><p><span>kapelusze</span><span> </span><span><b>mężczyzn</b></span><span><b> </b></span><span>- <b>the men's</b></span><span><b> </b></span><span>hats</span></p><p><span>rowery</span><span> </span><span><b>dzieci</b></span><span><b> </b></span><span><b>- the children's</b></span><span><b> </b></span><span>bicycles</span></p><p style="font-weight: bold;"><span>(Co?)</span><span> </span><span>(Czyj?)</span><span> </span><span>(Czyj?)</span><span> </span><span>(Co?)</span></p><p><span>b) rzeczowniki + <span style="font-weight: bold;">s'</span>:<br /></span></p><p><span><br />- dla rzeczowników w <b>l.mn. </b>zakończonych na -s, które są nazwami <u>ludzi</u> lub zwierząt.<br /></span></p>Unknownnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9130026561205429008.post-9953132413397709482006-11-27T09:26:00.000-08:002006-12-20T09:22:25.637-08:00Przyimki<span style="font-weight: bold;">PRZYIMKI ODNOSZĄCE SIĘ DO CZASU</span> <p><span><span style="font-weight: bold;font-size:130%;" >in</span> in October (w<i>październiku), </i>in the <i>evening (wieczorem), </i>in the <i>morning (rano) </i>in the afternoon <i>(popołudniu), </i>in <i>summer (w lecie), </i>in winter <i>(wzimie), </i>inautumn <i>(jesienią), </i>in spring <i>(wiosną), </i>in 1988 <i>(w roku 1988), </i>in a week <i>(za tydzień)</i></span></p> <p><span style="font-weight: bold;font-size:130%;" >at</span><span> </span><span>at noon <i>(wpołudnie), </i>at midnight <i>(o północy), </i>at the weekendów <i>weekend),</i></span><br />at Easter <i>(na Wielkanoc), </i>at Christmas <i>(na Boże Narodzenie), </i>at 3 o'clock <i>(o godzinie 3), </i>at night <i>(w nocy)</i><span><br /></span></p><p><span><span style="font-size:130%;"><span style="font-weight: bold;">on</span> </span>Monday <i>(wponiedziałek), </i>on that day <i>(tego dnia), </i>on May 2 <i>(2 maja), </i>on Christmas Day <i>(w dzień Bożego Narodzenia),</i></span></p> <p><span><span style="font-size:130%;"><span style="font-weight: bold;">by</span></span> byApril <i>(do kwietnia), </i>by next week <i>(do przyszłego tygodnia)</i></span></p> <p><span><span style="font-weight: bold;font-size:130%;" >from </span>to from 2 o'clock to 3 o'clock <i>(od godz. 2 do 3), </i>from June to July <i>(od czerwca do lipca)</i></span></p> <p><span><span style="font-size:130%;"><span style="font-weight: bold;">after</span></span> after supper <i>(po kolacji), </i>after school <i>(po szkole)</i></span></p> <p><span><span style="font-weight: bold;font-size:130%;" >before</span> before 3 o'clock <i>(przed godz. 3)</i></span></p> <p><span><span style="font-size:130%;"><span style="font-weight: bold;">until</span></span><b> </b>until the dawn <i>(aż do świtu)</i></span></p> <p style="font-weight: bold;"><span>PRZYIMKI ODNOSZĄCE SIĘ DO RUCHU I POŁOŻENIA</span></p> <p><span style="font-weight: bold;font-size:130%;" >to</span><span> </span><span>to school <i>(do szkoły), </i>to the mountains <i>(w góry)</i></span></p> <p><span><span style="font-size:130%;"><span style="font-weight: bold;">from</span></span><b> </b>fromwork <i>(zpracy), </i>from London <i>(z Londynu) </i>at</span><span> </span><span>at the bank <i>(przy banku), </i>at the trafik lights <i>(przy światłach),</i></span></p> <p><span><span style="font-size:130%;"><span style="font-weight: bold;">at</span></span> at school <i>(w szkole), </i>at work <i>(wpracy), </i>at the <i>mze\mg(na spotkaniu),</i><br />at home <i>(w domu)</i></span></p><p> </p><p><span style="font-weight: bold;font-size:130%;" >in</span><span> </span><span>in a drawer <i>(w szufladzie), </i>in a bag <i>(w torbie)</i></span></p> <p><span style="font-size:130%;"><b>under</b></span><span style="font-size:130%;"><b> </b></span><span>under the bed <i>(pod łóżkiem), </i>under the armchair <i>(pod fotelem)</i></span></p> <p><span style="font-size:130%;"><b>over</b></span><span style="font-size:130%;"><b> </b></span><span>over my head <i>(ncd moją głową), </i>over the fireplacefatfd <i>kominkiem)</i></span></p> <p><span style="font-size:130%;"><b>between</b></span><span><b> </b></span><span>between the chair and the table <i>(między krzesłem a stołem)</i></span></p> <p><span style="font-size:130%;"><b>next to</b></span><span><b> </b></span><span>next to the window <i>(obok okna), </i>next to the door <i>(obok drzwi)</i></span></p> <p><span style="font-size:130%;"><b>in front of</b></span><span style="font-size:130%;"><b> </b></span><span>in front of the house <i>(przed domem)</i></span></p> <p><span style="font-size:130%;"><b>behind</b></span><span style="font-size:130%;"><b> </b></span><span>behind the desk <i>(za ławką), </i>behind me <i>(za mną)</i></span></p>Unknownnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9130026561205429008.post-79016683445003723122006-11-27T09:12:00.000-08:002006-12-20T09:23:03.510-08:00Przysłownki<span><b>PODZIAŁ PRZYSŁÓWKÓW</b></span> <p><span>Wyróżniamy różne grupy przysłówków:</span></p> <p><span>1) Przysłówki czasu, odpowiadające na pytanie: when?(kiedy?)</span></p> <p><span><i>Przykłady: yesterday (wczoraj), </i>today<i> (dzisiaj), tomorrow (jutro), now (teraz) tonight (dziś wieczorem) , then (potem, wtedy)</i></span></p> <p><span>2) Przysłówki częstotliwości, odpowiadające na pytanie: <b>how </b>often?(jak często?) <i>Przykłady: sdwaysfzawsze), ususdly(zazwyczaj), often(często), never(nigdy)</i></span></p> <p><span><i>regularly (regularnie), sometimes (czasami), </i>seldom, <i>rarely (rzadko), </i>hardly <i>ever (prawie nigdy)</i></span></p> <p><span>3) Przysłówki miejsca, odpowiadające na pytanie: <b>where?(</b>gdzie?)</span></p> <p><span><i>Przykłady: here(tutaj), there(tam), </i>somewheref<i>gdzieś), anywhere(gdziekolwiek) </i>fev<strike>eiy</strike>ffiK<strike>l<i>t</i></strike><i> (wszędzie), nowhere (nigdzie)</i></span></p> <p><span>4) Przysłówki sposobu, odpowiadające na pytanie: how?(jak?)</span></p> <p><span>* Większość przysłówków sposobu jest utworzona od przymiotników lub innych</span></p> <p><span>części mowy przez dodanie przyrostka -ly.</span></p> <p><span><i>Przykłady: </i>quickly <i>(szybko), carefully (ostrożnie)</i>, <i>badly (źle), kindly (uprzejnue)</i></span></p> <p><span><i><span style="font-weight: bold;">Uwaga!</span> </i>Przymiotniki zakończone na <b>spółgłoskę </b>+ -y, tworzą przysłówki sposobu przez zamianę literki -y na -i, oraz dodanie przyrostka -ly:</span></p> <p><span>angry - <b>angrily, </b>happy - <b>happily </b><br /></span></p><p><span>*Niewielka ilość przysłówków sposobu ma taką samą formę jak odpowiadające im przymiotniki:</span></p> <p><span>fast <i>(szybki)</i></span><span><i> </i></span><span>fast <i>(szybko)</i></span></p> <p><span>hard <i>(ciężki)</i></span><span><i> </i></span><span>hard <i>(ciężko)</i></span></p> <p><span>late <i>(późny)</i></span><span><i> </i></span><span>late <i>(późno)</i></span></p> <p><span>**W języku angielskim przymiotnikowi <b>good </b>odpowiada forma nieregularna przysłówka w postaci słówka <b>well: </b>good <i>(dobry) </i><b>well </b><i>(dobrze)</i></span></p> <p><span>STOPNIOWANIE PRZYSŁÓWKÓW</span></p> <p><span>Przysłówki stopniuje się tak jak przymiotniki. Stopniowanie regularne</span></p> <p><span>a) przysłówki jednosylabowe przyjmują w stopniu wyższym końcówkę -er a w najwyższym-est:</span></p><br /><table border="0" frame="box" rules="all"> <tbody><tr> <td> <p><span>hard <i>(ciężko)</i></span></p> </td> <td> <p><span>harder <i>(ciężej)</i></span></p> </td> <td> <p><span>hardest <i>(najciężej)</i></span></p> </td> </tr> <tr> <td> <p><span>fast <i>(szybko)</i></span></p> </td> <td> <p><span>faster <i>(szybciej)</i></span></p> </td> <td> <p><span>fastest <i>(najszybciej)</i></span></p> </td> </tr> </tbody></table> <p><span>b) przysłówki wielosylabowe oraz te, które są zakończone na -ly, tworzą stopień wyższy przez słowo <b>more, </b>a najwyższy przez <b>most<br /><br /></b></span><br /><span><b><span style="font-weight: bold;"><table border="0" frame="box" rules="all"> <tbody><tr> <td> <p><span>often <i>(często)</i></span></p> </td> <td> <p><span><b>mor </b>often</span></p> </td> <td> <p><span><b>most </b>often</span></p> </td> </tr> <tr> <td> <p><span>slowly <i>(powoli)</i></span></p> </td> <td> <p><span><b>more </b>slowly</span></p> </td> <td> <p><span><b>most </b>slowly</span></p> </td> </tr> <tr> <td> <p><span>seriously <i>(poważnie)</i></span></p> </td> <td> <p><span><b>more </b>seriously</span></p> </td> <td> <p><span><b>most </b>seriously</span></p> </td> </tr> </tbody></table></span><br /></b></span><span><b>Stopniowanie nieregularne</b></span><br /><br /><table border="0" frame="box" rules="all"> <tbody><tr> <td> <p><span>well <i>(dobrze)</i></span></p> </td> <td><br /></td> <td><br /></td> <td> <p><span>better <i>(lepiej)</i></span></p> </td> <td> <p><span>best <i>(najlepiej)</i></span></p> </td> </tr> <tr> <td> <p><span>badly <i>(źle)</i></span></p> </td> <td><br /></td> <td><br /></td> <td> <p><span>worse <i>(gorzej)</i></span></p> </td> <td> <p><span>worst <i>(najgorzej)</i></span></p> </td> </tr> <tr> <td> <p><span>much <i>(dużo)</i></span></p> </td> <td><br /></td> <td><br /></td> <td> <p><span>more <i>(więcej)</i></span></p> </td> <td> <p><span>most <i>(najwięcej)</i></span></p> </td> </tr> <tr> <td> <p><span>little <i>(mało)</i></span></p> </td> <td><br /></td> <td><br /></td> <td> <p><span>less <i>(mniej)</i></span></p> </td> <td> <p><span>least <i>(najmniej)</i></span></p> </td> </tr> <tr> <td><br /></td> <td colspan="2"> <p><br /></p> </td> <td> <p><span>farther (dalej)<br /></span></p> </td> <td> <p><span>farthest <i>(najdalej)</i></span></p> </td> </tr> <tr> <td> <p><span>far <span style="font-style: italic;">(</span></span><span><i>daleko)</i></span><span><i> </i></span></p> </td> <td><br /></td> <td><br /></td> <td> <p><span>further <i>(dalej)</i></span></p> </td> <td> <p><span>furthest <i>(najdalej)</i></span></p> </td> </tr> </tbody></table><b> </b></p><p></p><p><span>*Dla wyrażenia porównania, używamy takich samych konstrukcji jakie wystąpiły w przymiotnikach:</span></p> <p><span>1) as...as, so...as - w stopniu równym</span></p> <p><span>I can speak so loudly as you. <i>(Umiem mówić tak głośno jak ty. )</i></span></p> <p><span><b><i>2) </i>..than </b>- w stopniu wyższym</span></p> <p><span>I know Henry better <b>than </b>you do. <i>(Znam Henryka lepiej niż ty.)</i></span></p> <p><span>3) <span style="font-weight: bold;">the...of, the...in</span> w stopniu najwyższym</span></p> <p><span>Helen sings <b>the </b>most beautifully of all the children. <i>(Helena śpiewa najładniej ze wszystkich dzieci).</i></span></p>Unknownnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9130026561205429008.post-5165539777679974872006-11-27T09:03:00.000-08:002006-12-20T09:23:27.774-08:00Przymiotniki<p><span><b>PRZYMIOTNIKI </b>wyrażają właściwości, cechy osób, zwierząt i rzeczy. Odpowiadają na pytania: Jaki? -a? -e? W języku angielskim przymiotniki mają tylko jedną formę, bez względu na rodzaj i liczbę rzeczownika:</span></p><p><span><b><i>np.: </i>an honest </b>woman - <i>uczciwa kobieta</i></span></p> <p><span>an <b>honest </b>man</span><span> </span><span>- <i>uczciwy mężczyzna</i></span></p> <p><span><b>STOPNIOWANIE PRZYMIOTNIKÓW</b></span></p> <p><span>Wyróżniamy trzy stopnie w stopniowaniu przymiotników 1). <b>Adjective </b><i>(równy); </i>2). Comparative <i>(wyższy); </i>3). Superlative <i>(najwyższy)</i></span></p> <p><span><b>Stopniowanie regularne</b></span></p> <p><span>a) <br />short</span><span> </span><span>short<span style="font-weight: bold;">er</span></span><span style="font-weight: bold;"> </span><span>short<span style="font-weight: bold;">est </span><br />fast fast<span style="font-weight: bold;">er</span></span><span> </span><span>fast<span style="font-weight: bold;">est</span></span></p> <p><span>Przymiotniki krótkie (jednosylabowe i niektóre dwusylabowe) tworzą stopień wyższy przez dodanie do stopnia równego przymiotnika przyrostka -er, natomiast najwyższy przez dodanie do stopnia równego przyrostka <span style="font-weight: bold;">-est.</span></span></p> <p><span>b) <br />big</span><span> </span><span>big<span style="font-weight: bold;">ger</span></span><span> </span><span>big<span style="font-weight: bold;">gest </span><br />slim slim<span style="font-weight: bold;">mer</span></span><span> </span><span>slim<span style="font-weight: bold;">mest</span></span></p> <p><span>W przymiotnikach jednosylabowych, zakończonych na <u>spółgłoskę</u> - <u>samogłoskę</u> -<u>spółgłoskę</u>, przy dodaniu przyrostków <span style="font-weight: bold;">-er, -est</span> podwaja się końcową spółgłoskę.</span></p> <p><span>c)<br />fine</span><span> </span><span>fin<span style="font-weight: bold;">er</span></span><span> </span><span>fin<span style="font-weight: bold;">est </span><br />late lat<span style="font-weight: bold;">er</span></span><span style="font-weight: bold;"> </span><span>lat<span style="font-weight: bold;">est</span></span></p> <p><span>Jednosylabowe przymiotniki zakończone na -e, w stopniu wyższym przyjmują końcówkę -r, a w stopniu najwyższym końcówkę -st.</span></p> <p><span>d)<br /></span></p><p><span>pretty</span><span> </span><span>prett<span style="font-weight: bold;">ier</span></span><span> </span><span>prett<span style="font-weight: bold;">iest </span><br />easy eas<span style="font-weight: bold;">ier</span></span><span> </span><span>eas<span style="font-weight: bold;">iest</span></span></p> <p><span>W przymiotnikach dwusylabowych zakończonych na <b>spółgłoskę </b>+ -y, przy dodaniu przyrostków -er, -est literkę -y wymienia się na -i</span></p> <p><span>e)<br />narrow</span><span> </span><span>narrow<span style="font-weight: bold;">er</span></span><span> </span><span>narrow<span style="font-weight: bold;">est </span><br />clever clever<span style="font-weight: bold;">er</span></span><span> </span><span>clever<span style="font-weight: bold;">est</span></span></p> <p><span>Przymiotniki dwusylabowe zakończone na <b>spółgłoskę </b>+ <span style="font-weight: bold;">-ow</span>, lub <b>spółgłoskę </b>+ <span style="font-weight: bold;">-er</span>, również przyjmują w stopniu wyższym końcówkę <span style="font-weight: bold;">-er</span>, a w najwyższym <span style="font-weight: bold;">-est</span>.</span></p> <p><span>f)<br />difficult</span><span> </span><span>more difficult</span><span> </span><span><b>most </b>difficult<br />careful</span><span> </span><span><b>more </b>careful</span><span> </span><span><b>most </b>careful</span></p> <p><span>Wszystkie pozostałe dłuższe przymiotniki (2-,3- lub więcej sylabowe) poprzedzone są w stopniu wyższym słówkiem <b>more, </b>a w stopniu najwyższym <b>most.</b></span></p><p><br /></p><p> </p><p><span><b>Stopniowanie nieregularne</b></span></p> <table border="0" frame="box" rules="all"> <tbody><tr> <td> <p><span>good <i>(dobry)</i></span></p> </td> <td> <p><span>better<br /></span></p> </td> <td> <p><span>best</span></p> </td> </tr> <tr> <td> <p><span>bad <i>(zły)</i></span></p> </td> <td> <p><span>worse<br /></span></p> </td> <td> <p><span> worst</span></p> </td> </tr> <tr> <td> <p><span>far <i>(daleki) </i><c^~></c^~></span></p> </td> <td> <p><span>farther lub further<br /></span></p> </td> <td> <p><span>farthest</span></p> <p><span>furthest</span></p> </td> </tr> <tr> <td>old (stary)<br /></td> <td> <p><span>older</span></p><p><span>elder<br /></span></p> </td> <td> <p><span>oldest</span></p><p><span>eldest</span></p> </td> </tr> </tbody></table> <p style="font-weight: bold;"><span><i>Uwaga!</i></span></p> <p><span>Przymiotniki <b>far </b>i <b>old </b>mają podwójne stopniowanie:</span></p> <p><span>far-farther-farthest (w odniesieniu do odległości w znaczeniu dosłownym)</span></p> <p><span>far-further-furthest (we wszystkich pozostałych przypadkach, np. w odniesieniu do czasu, kolejności, jak również i odległości)<br /></span></p> <p><span>old-elder-eldest - określa starszeństwo wiekiem w rodzinie (my elder sister) old-older-oldest - występuje we wszystkich innych przypadkach *Dla wyrażenia porównania w stopniu <u>równym</u> używamy spójników: <span style="font-weight: bold;">as...as/ so...as</span> (tak, -a, -i.....jak), <i><br />np.: </i>She's <span style="font-weight: bold;">as</span> pretty as her mother.</span></p> <p><span><i>(Ona jest tak ładna jak jej matka). </i></span></p> <p><span>Porównując przymiotniki w stopniu <u>wyższym</u> używamy spójnika <b>than </b>(niż, <b>od),<br /></b><i>np. </i>She's older than me. <i>(Ona jest ode mnie starsza).</i></span></p> <p><span>Porównując przymiotniki w stopniu <u>najwyższym</u> używamy wyrażenia <b>the...in </b>lub <b>the...of </b>(naj...w/naj...z), <i>np.: </i>She is <b>the </b>cleverest girl in our class.<br /><i>(Ona jest najmądrzejszą dziewczyną w naszej klasie. )</i></span></p>Unknownnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9130026561205429008.post-31418827680785172962006-11-27T08:37:00.002-08:002008-01-06T06:35:44.637-08:00Kraje<p><span><b><span class="blsp-spelling-error" id="SPELLING_ERROR_0">COUNTRIES</span> AND <span class="blsp-spelling-error" id="SPELLING_ERROR_1">NATIONALITIES</span> ( państwa i narodowości)</b></span></p><br /><br /><table border="0" frame="box" rules="all"><tbody><tr><td><p><span><span class="blsp-spelling-error" id="SPELLING_ERROR_2">England</span></span></p> </td> <td> <p><span>(Anglia)</span></p> </td> <td> <p><span>English</span></p> </td> <td> <p><span>(angielski)</span></p> </td> </tr> <tr> <td> <p><span>Scotland</span></p> </td> <td> <p><span>(Szkocja)</span></p> </td> <td> <p><span><span class="blsp-spelling-error" id="SPELLING_ERROR_3">Scottish</span></span></p> </td> <td> <p><span>szkocki)</span></p> </td> </tr> <tr> <td> <p><span><span class="blsp-spelling-error" id="SPELLING_ERROR_4">Wales</span></span></p> </td> <td> <p><span>(Walia)</span></p> </td> <td> <p><span><span class="blsp-spelling-error" id="SPELLING_ERROR_5">Welsh</span></span></p> </td> <td> <p><span>(walijski)</span></p> </td> </tr> <tr> <td> <p><span><span class="blsp-spelling-error" id="SPELLING_ERROR_6">Ireland</span></span></p> </td> <td> <p><span>(Irlandia)</span></p> </td> <td> <p><span><span class="blsp-spelling-error" id="SPELLING_ERROR_7">Irish</span></span></p> </td> <td> <p><span>(irlandzki)</span></p> </td> </tr> <tr> <td> <p><span>Germany</span></p> </td> <td> <p><span>(Niemcy)</span></p> </td> <td> <p><span>German</span></p> </td> <td> <p><span>(niemiecki)</span></p> </td> </tr> <tr> <td> <p><span>France</span></p> </td> <td> <p><span>(Francja)</span></p> </td> <td> <p><span><span class="blsp-spelling-error" id="SPELLING_ERROR_8">French</span></span></p> </td> <td> <p><span>(francuski)</span></p> </td> </tr> <tr> <td> <p><span><span class="blsp-spelling-error" id="SPELLING_ERROR_9">Belgium</span></span></p> </td> <td> <p><span>(Belgia)</span></p> </td> <td> <p><span><span class="blsp-spelling-error" id="SPELLING_ERROR_10">Belgian</span></span></p> </td> <td> <p><span>(belgijski)</span></p> </td> </tr> <tr> <td> <p><span>Holland</span></p> </td> <td> <p><span>(Holandia)</span></p> </td> <td> <p><span>Dutch</span></p> </td> <td> <p><span>(holenderski)</span></p> </td> </tr> <tr> <td> <p><span><span class="blsp-spelling-error" id="SPELLING_ERROR_11">Italy</span></span></p> </td> <td> <p><span>(Włochy)</span></p> </td> <td> <p><span><span class="blsp-spelling-error" id="SPELLING_ERROR_12">Italian</span></span></p> </td> <td> <p><span>(włoski)</span></p> </td> </tr> <tr> <td> <p><span><span class="blsp-spelling-error" id="SPELLING_ERROR_13">Greece</span></span></p> </td> <td> <p><span>(Grecja)</span></p> </td> <td> <p><span><span class="blsp-spelling-error" id="SPELLING_ERROR_14">Greek</span></span></p> </td> <td> <p><span>(grecki)</span></p> </td> </tr> <tr> <td> <p><span>Poland</span></p> </td> <td> <p><span>(Polska)</span></p> </td> <td> <p><span>Polish</span></p> </td> <td> <p><span>(polski)</span></p> </td> </tr> <tr> <td> <p><span>the <span class="blsp-spelling-error" id="SPELLING_ERROR_15">CzechRepublic</span></span></p> </td> <td> <p><span>(Republika Czeska)</span></p> </td> <td> <p><span>Czech</span></p> </td> <td> <p><span>(czeski)</span></p> </td> </tr> <tr> <td> <p><span>Spain</span></p> </td> <td> <p><span>(Hiszpania)</span></p> </td> <td> <p><span><span class="blsp-spelling-error" id="SPELLING_ERROR_16">Spanish</span></span></p> </td> <td> <p><span>(hiszpański)</span></p> </td> </tr> <tr> <td> <p><span>Portugal</span></p> </td> <td> <p><span>(Portugalia)</span></p> </td> <td> <p><span><span class="blsp-spelling-error" id="SPELLING_ERROR_17">Portu</span> <span class="blsp-spelling-error" id="SPELLING_ERROR_18">guese</span></span></p> </td> <td> <p><span>(portugalski)</span></p> </td> </tr> <tr> <td> <p><span><span class="blsp-spelling-error" id="SPELLING_ERROR_19">Hungary</span></span></p> </td> <td> <p><span>(Węgry)</span></p> </td> <td> <p><span><span class="blsp-spelling-error" id="SPELLING_ERROR_20">Hungarian</span></span></p> </td> <td> <p><span>(węgierski)</span></p> </td> </tr> <tr> <td> <p><span>Romania</span></p> </td> <td> <p><span>(Rumunia)</span></p> </td> <td> <p><span><span class="blsp-spelling-error" id="SPELLING_ERROR_21">Romanian</span></span></p> </td> <td> <p><span>(rumuński)</span></p> </td> </tr> <tr> <td> <p><span>Austria</span></p> </td> <td> <p><span>(Austria)</span></p> </td> <td> <p><span><span class="blsp-spelling-error" id="SPELLING_ERROR_22">Austrian</span></span></p> </td> <td> <p><span>(austriacki)</span></p> </td> </tr> <tr> <td> <p><span><span class="blsp-spelling-error" id="SPELLING_ERROR_23">Switzerland</span></span></p> </td> <td> <p><span>(Szwajcaria)</span></p> </td> <td> <p><span><span class="blsp-spelling-error" id="SPELLING_ERROR_24">Swiss</span></span></p> </td> <td> <p><span>(szwajcarski)</span></p></td></tr></tbody></table>Unknownnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9130026561205429008.post-67407116839807653712006-11-27T08:37:00.001-08:002006-12-20T09:25:39.844-08:00Liczba mnoga rzeczowników<p><span><b>rzeczowniki regularne</b></span></p> <p><span>a) Większość rzeczowników tworzy l.mn. przez dodanie do rzeczownika w l.poj.</span></p> <p><span>końcówki -s, <i>np.: </i>a dog - dog<span style="font-weight: bold;">s</span> , a cat - cats.</span></p> <p><span>b) Rzeczowniki zakończone w 1. poj. na <span style="font-weight: bold;">-s, -ss, -sh, -ch, -x</span>, tworzą 1. mn. przez</span></p> <p><span>dodanie końcówki -es, <i>np.: </i>a box - box<span style="font-weight: bold;">es</span> , a boss - bosses .</span></p><p><span>c) Większość rzeczowników zakończonych w l.poj. na -o, tworzy l.mn. przez dodanie końcówki -es, <i>np:. </i>a potato_- potatoes , a hero_- heroes.</span></p> <p><span><i><span style="font-weight: bold;">Uwaga!</span> </i>Rzeczowniki zakończone w l.poj. na -o, które są zapożyczeniami z</span></p> <p><span>innych języków , bądź skrótami dłuższych wyrazów tworzą l.mn. przez dodanie końcówki -s, <i>np.: </i>a piano - piano<span style="font-weight: bold;">s</span> (pochodzi z innego języka) a photo - photo<span style="font-weight: bold;">s</span> (skrót - a photograph)</span></p> <p><span>d) Rzeczowniki zakończone w l.poj. na <b>(spółgłoskę + y</b>), tworzą l.mn. przez</span></p> <p><span>zamianę y na <b>i </b>oraz dodanie końcówki -es, <i>np.: </i>a baby - babies, a city - cities.</span></p> <p><span>e) Rzeczowniki zakończone w 1. poj. na <b>(samogłoskę + y</b>), tworzą l.mn. przez</span></p> <p><span>dodanie do rzeczownika w l.poj. końcówki -s, <i>np;. </i>a boy - boys, a way - ways</span></p> <p><span>f) Rzeczowniki zakończone w l.poj. na -f(e), tworzą l.mn. przez zamianę f na v,</span></p> <p><span>oraz dodanie końcówki -es, <i>np.: </i>a knife - knives, a half - halves.</span></p><p><span>Istnieją także rzeczowniki nieregularne. Poniżej przedstawiam tabelę z najważniejszymi.<br /></span></p> <table padding="3" border="0" frame="box" rules="all"><tbody><tr> <td> <p><span>a man</span></p> </td> <td> <p><span><b>men</b></span></p> </td> <td> <p><span>( <i>mężczyzna - mężczyźni</i>)</span></p> </td> </tr> <tr> <td> <p><span>a woman -</span></p> </td> <td> <p><span><b>women</b></span></p> </td> <td> <p><span>( <i>kobieta - kobiety )</i></span></p> </td> </tr> <tr> <td> <p><span>a child</span></p> </td> <td> <p><span><b>children</b></span></p> </td> <td> <p><span><i>( dziecko - dzieci)</i></span></p> </td> </tr> <tr> <td> <p><span>a person -</span></p> </td> <td> <p><span><b>people</b></span></p> </td> <td> <p><span><i>(osoba - ludzie)</i></span></p> </td> </tr> <tr> <td> <p><span>a mouse -</span></p> </td> <td> <p><span><b>mice</b></span></p> </td> <td> <p><span><i>( mysz - myszy )</i></span></p> </td> </tr> <tr> <td> <p><span>a louse</span></p> </td> <td> <p><span><b>lice</b></span></p> </td> <td> <p><span><i>( wesz - wszy )</i></span></p> </td> </tr> <tr> <td> <p><span>a tooth</span></p> </td> <td> <p><span><b>teeth</b></span></p> </td> <td> <p><span><i>(ząb - zęby )</i></span></p> </td> </tr> <tr> <td> <p><span>a foot</span></p> </td> <td> <p><span><b>feet</b></span></p> </td> <td> <p><span><i>(stopa -stopy)</i></span></p> </td> </tr> <tr> <td> <p><span>a goose -</span></p> </td> <td> <p><span><b>geese</b></span></p> </td> <td> <p><span><i>(gęś-gęsi)</i></span></p> </td> </tr> <tr> <td> <p><span>an ox</span></p> </td> <td> <p><span><b>oxen</b></span></p> </td> <td> <p><span><i>(wół - woły )</i></span></p></td></tr></tbody></table><p><span><b><br /></b></span></p>Unknownnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9130026561205429008.post-80216692050985124422006-11-27T08:34:00.000-08:002006-12-20T09:25:57.275-08:00Many - Much - Few - Little<p><span><b>Many </b>(wiele)</span><span style="font-family:Arial;"> </span><span><i> <span style="font-weight: bold;">Few</span> (mało) - </i>rzeczowniki policzalne</span></p> <p><span><b>Much </b><i>(dużo) <span style="font-weight: bold;">Little </span>(mało) - </i>rzeczowniki niepoliczalne</span></p> <span><b><i>Uwaga! </i>Many, much </b>występują głównie w zdaniach pytających oraz przeczących. W zdaniach twierdzących (szczególnie w języku potocznym) zamiast nich występuje zwrot <span style="font-weight: bold;">A</span> <b>LOT </b><span style="font-weight: bold;">OF.<br /></span></span><p><span><i>np.: </i><b>(people </b>) rz. policzalny There are <b>a lot of </b>people. Are there <b>many </b>people here? There aren't <b>many </b>people here.</span></p> <p><span><b>(time) </b>rz. niepoliczalny<br /></span></p><p><span>There is <b>a lot of </b>time. Is there <b>much </b>time? There isn't <b>much </b>time.</span></p> <p><span><b><i>Uwaga! </i></b>A <b>FEW </b>( <i>kilka) - </i>znaczenie podobne do <b>SOME. </b>Występuje z rzeczownikami policzalnymi. <b>A LITTLE </b><i>(trochę) - </i>znaczenie podobne do <b>SOME. </b>Występuje z rzeczownikami niepoliczalnymi. <i>np.: </i>She*ll come in <b>a few </b>minutes. <i>(Onaprzyjdzie za <b>kilka </b>minut.) </i>I need a <b>little </b>morę time. (<i>Potrzebuję <b>trochę </b>więcej czasu.)</i></span></p>Unknownnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9130026561205429008.post-747090080498269382006-11-27T08:32:00.000-08:002007-01-14T04:01:30.550-08:00Zaimki wskazujące w Angielskim<p><span>Liczba pojedyńcza<br /></span></p> <p><span><b>this </b>- <i>ten, -a, -o </i>( W odniesieniu do rzeczy lub osoby znajdującej się <b>blisko</b></span></p> <p><span>osoby mówiącej.) <b>that </b>- <i>tamta, -en, -o </i>( W odniesieniu do osoby lub rzeczy znajdującej się <b>daleko </b>od osoby mówiącej .) <i>np.: </i><b>This </b>is a car. ( <i>To jest samochód </i>.) - tutaj , blisko</span></p> <p><span>Who's <b>that </b>girl ? ( <i>Kim jest tamta dziewczyna </i>? ) - tam, daleko</span></p> <p><span>Liczba mnoga</span></p> <p><span><b>these </b>- <i>te, ci </i>( Odnosi się do osób oraz rzeczy znajdujących się <b>blisko</b></span></p> <p><span>osoby mówiącej .) <b>those </b>- <i>tamte, ci </i>( Odnosi się do osób lub rzeczy znajdujących <b>daleko </b>osoby mówiącej .) <i>np.: </i><b>These </b>girls are really beautiful. ( <i>Te dziewczyny są naprawdę</i></span></p> <p><span><i>piękne. ) - </i>tutaj , blisko Whose are <b>those </b>books? ( <i>Czyje są tamte książki? ) - </i>tam, daleko</span></p> <p><span>b) rzeczowniki <b>pospolite </b><i>np.: </i>tree <i>(drzewo), </i>car <i>(samochód) brezd (chleb), </i>table ( stół),... . Są dwa rodzaje rzeczowników pospolitych:</span></p> <p><span>- rzeczowniki <b>policzalne, </b>to znaczy takie, które dają się policzyć</span></p> <p><span><i>np.:a </i>car <i>(samochód), </i>a dollar <i>(dolar), </i>a cat <i>(kot)</i></span></p> <p><span>- rzeczowniki <b>niepoliczalne, </b>to znaczy takie , które nie dają się policzyć</span></p> <p><span><i>np. </i>air <i>(powietrze), </i>happiness <i>(szczęście), </i>love <i>(miłość), </i>faith <i>(mara)... </i><b>* Nie posiadają one liczby mnogiej i nie występują z przedimkami a, an </b>. <i>np.: </i>It's good <b>weather. </b>nie <b>:....a </b>good <b>weather .</b></span></p>Unknownnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9130026561205429008.post-47738309210800311562006-11-27T08:10:00.001-08:002007-01-14T04:01:37.195-08:00Rzeczowniki w Angielskim<p><b>RZECZOWNIK </b>- to część mowy, która określa:</p> <p>a) ludzi, <i>np.: </i><b>a girl </b><i>(dziewczyna), </i><b>a man </b><i>(mężczyzna)</i></p> <p>b) przedmioty, <i>np.: </i><b>a table </b><i>(stół), </i><b>a fork </b><i>(widelec)</i></p> <p>c) pojęcia abstrakcyjne, <i>np.: </i><b>love </b><i>(miłość), </i><b>knowledge </b><i>(wiedza) </i>Rzeczownik w języku angielskim posiada tylko dwa przypadki: <b>NOMINATIVE </b><i>(mianownik) - </i><b>who? what? <i>(kto? </i></b><i>co?)</i></p> <p><b>GENITIVE </b><i>(dopełniacz) </i>- <b>whose? </b><i>(czyj? -a? -e?)</i></p> <p><b>PODZIAŁ RZECZOWNIKÓW</b></p> <p>a) rzeczowniki <b>własne </b><i>np.: </i>imiona ( Bill, Mary), nazwy geograficzne(Jamaica, Europę...), które piszemy dużą literą.</p><p><span>b) rzeczowniki <b>pospolite </b><i>np.: </i>tree <i>(drzewo), </i>car <i>(samochód) brezd (chleb), </i>table ( stół),... . Są dwa rodzaje rzeczowników pospolitych:</span></p> <p><span>- rzeczowniki <b>policzalne, </b>to znaczy takie, które dają się policzyć</span></p> <p><span><i>np.:a </i>car <i>(samochód), </i>a dollar <i>(dolar), </i>a cat <i>(kot)</i></span></p> <p><span>- rzeczowniki <b>niepoliczalne, </b>to znaczy takie , które nie dają się policzyć</span></p> <p><span><i>np. </i>air <i>(powietrze), </i>happiness <i>(szczęście), </i>love <i>(miłość), </i>faith <i>(wiara)...<br /></i></span></p><p><span><b>* Nie posiadają one liczby mnogiej i nie występują z przedimkami a, an </b>. <i>np.: </i>It's good <b>weather. </b>nie <b>:....a </b>good <b>weather .</b></span></p>Unknownnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9130026561205429008.post-41955118380167289012006-11-27T08:00:00.000-08:002006-12-20T09:28:12.963-08:00Określniki dzierżawcze i zaimki osobowe<table border="0" frame="box" rules="all"><tbody><tr><td colspan="2"><br /></td> </tr> <tr> <td> <p>l.poj.</p> </td> <td> <p>l.mn.</p> </td> </tr> <tr> <td> <p>1. <i>l-ja</i></p> </td> <td> <p><b>1. we </b>- <i>my</i></p> </td> </tr> <tr> <td> <p><i>2. </i><b>you </b><i>-ty</i></p> </td> <td> <p><i>2. </i><b>you </b>- <i>wy</i></p> </td> </tr> <tr> <td> <p>3. <b>he </b><i>-on</i></p> </td> <td> <p>3. <b>they-om</b></p> </td> </tr> <tr> <td> <p><b>she </b>- <i>ona</i></p> </td> <td><br /></td> </tr> <tr> <td> <p><b>it </b>- <i>ono</i></p> </td> <td><br /></td> </tr> </tbody></table><br /><table border="0" frame="box" rules="all"> <tbody><tr> <td> <p><b>OKREŚLNIKI</b></p> </td> <td> <p><b>DZIERŻAWCZE</b></p> </td> </tr> <tr> <td> <p>l.poj.</p> </td> <td> <p>1. mn.</p> </td> </tr> <tr> <td> <p>1. <b>my </b>- <i>mój</i></p> </td> <td> <p><b>1</b>. <b>our </b>- <i>nasz</i></p> </td> </tr> <tr> <td> <p><i>2. </i><b>your </b>- <i>twój</i></p> </td> <td> <p><i>2. </i><b>your </b>- <i>wasz</i></p> </td> </tr> <tr> <td> <p>3. <b>his </b><i>-jego</i></p> </td> <td> <p><b>3. their </b><i>-ich</i></p> </td> </tr> <tr> <td> <p><b>ner </b><i>-jej</i></p> </td> <td><br /></td> </tr> <tr> <td> <p><b>its </b><i>-jego</i></p> </td> <td><br /></td> </tr> </tbody></table><br /><br /> <table border="0" frame="box" rules="all"><tbody><tr> <td><br /></td> <td> <p>l.poj.</p> </td> </tr> <tr> <td> <p>1.</p> </td> <td> <p><b>me </b>- <i>mnie </i>i inne przypadki</p> </td> </tr> <tr> <td> <p>2.</p> </td> <td> <p><b>you </b>- <i>ciebie </i>i inne przypadki</p> </td> </tr> <tr> <td> <p>3.</p> </td> <td> <p><b>him </b><i>-jego </i>i inne przypadki</p> </td> </tr> <tr> <td><br /></td> <td> <p><b>her </b><i>-ją </i>i inne przypadki</p> </td> </tr> <tr> <td><br /></td> <td> <p><b>it </b>- <i>go </i>i inne przypadki</p></td></tr></tbody></table>Unknownnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9130026561205429008.post-45278177462938023862006-11-27T07:43:00.000-08:002008-04-07T06:13:12.963-07:00Miesiące i pory roku w angielskim (months and seasons)<p><span style="font-family:Times New Roman;"><b>MONTHS </b>(Miesiące) January - styczeń February - luty March - marzec April - kwiecień May - maj June - czerwiec July - lipiec August - sierpień September - wrzesień October - październik November - listopad December - grudzień</span></p> <p><span style="font-family:Times New Roman;">Nazwy miesięcy łączą się z przyimkiem "in" <i>np.: </i><b>in </b>January - w styczniu</span></p> <p><span style="font-family:Times New Roman;"><b>SEASONS (Pory roku)</b></span></p> <p><span style="font-family:Times New Roman;">spring - wiosna<br />autumn - jesień<br />summer- lato</span><span style="font-family:Arial;"> <br /></span><span style="font-family:Times New Roman;">winter - zima</span></p>Unknownnoreply@blogger.com